سلولوکس

چوب یکی از پر مصرف ترین محصولات در صنایع ساختمان و درودگری است که متاسفانه تهیه هر متر مکعب آن معنای نابودی ده ها درخت تنومند و قطع ریه های تنفسی محیط زیست و خیانتی آشکار به نسل امروز و نسل های فرداست.
جهت گریز از این خیانت دانشمندان در اندیشه جایگزینی موادی دیگر به جای مواد طبیعی شدند. در نهایت پلاستیک ها، مواد مصنوعی و نهایتا چوب صنعتی LDF,MDF, HDF و نئوپان و فیبر و غیره.
نتیجه این کوشش هاست.
متاسفانه اکثر چوبهای صنعتی در نسل اول و دوم و ابتدای کار از مواد معدنی، الیاف چوب و چسب رزین Formaldehyde که ماده ای بسیار سمی است و حتی ماه ها پس از مصرف به صورت اوره فرمالید و فنل فرمالید، در محیط آزاد شده و باعث انواع امراض از سردرد ساده تا انواع سرطان هاست، استفاده میشود. که مصرف آن در کشور های پیشرفته محدود به 9 گرم فرمالید در هر متر مکعب چوب صنعتی بر اساس استاندارد N620 شده است.
اما در سایر کشورها به علت عدم کنترل زیست محیطی این مسئله رعایت نشده و محصولات غیر قابل مصرف و غیر مجاز به سوی این کشورها روانه می شود.
در حال حاضر برای اجتناب از این امر در نسل سوم تولید چوب صنعتی(MDF) یا Medium Density Fiber Board و (LDF) Low Density Fiber Board و (HDF) High Density Fiber Board که به همه موارد در ایران MDF گفته می شود. با پیشرفت تکنولوژی صنعت چوب مصنوعی یا مهندسی چوب مصنوعی با تغییر مواد اولیه و حذف رزین فرمالید، موفق به تولید محصولات جدیدی گردیدند که به آن (مواد ساختمانی زیست محیطی)Ecological Building Material با خواص ویژه ضد آتش(تحمل آتش تا 1200 درجه سانتی گراد بدون ایجاد دود و گاز سمی) ضد رطوبت، ضد الکتریسته ساکن، استحکام بیشتر، عایق صوت، عایق سرما و گرما، ضد پوسیدگی، دفرمگی، ضریب عایق بالا و عمر حداکثر 25 ساله گردید. در حالی که MDF های موجود محصولی سمی، آتش گیر، جاذب رطوبت، قابل پوسیدگی، ضریب عایق کم و عمر حداکثر 5 تا 7 سال می باشد.
این محصول جدید(MDF نسل سوم) می تواند در شرایط آب و هوایی گرم و سرد و مرطوب حتی دیواره های حمام و کف حمام مورد استفاده قرار گیرد و مشابه MDF نسل دوم روکش شده، قابلیت چکش خواری و میخ و پیچ و برش را داشته در ابعاد مختلف با ضخامت هایی از 3mm تا 60mmتولید می گردد و هیچ نوع عوارض جانبی و زیست محیطی نداشته باشد.
این محصول برای اولین بار در ایران توسط شرکت مدیریت بهبود نیرو – جازیکا، با نام تجاری سلولوکس Celolux در ابعاد 1220*2440mm و ضخامت های از 3 تا 60 میلی متر، تولید و آماده عرضه به بازار می باشد.
بطور خلاصه، سلولوکس عبارتست از:
MDF پیشرفته نسل جدید، چوب، پانل، تایل، تخته مصنوعی تولید شده از الیاف گیاهی و مواد معدنی بدون هیچ نوع ماده خارجی زیان آور یا چسب برای انسان و محیط زیست (صنعت سبز) فراتر از استاندارد ها با ویژگی خاص.
بی نظیر در خواص فیزیکی:
ضد آتش، ضد آب، ضد الکتریسته ساکن، عایق صوت، عایق گرما و سرما، ضد پوسیدگی.
بی نظیر در استحکام :
دفورمه نمی شود، تغییر رنگ نمی دهد، زنگ نمی زند، عمر طولانی
بی نظیر در تنوع:
در ضخامت های 3mm تا 60mm و وزن مخصوص 670Kg/m3 تا 1200Kg/m3
پانل های دیواری – جهت پوشش دیوارهای داخلی ساختمان ها، ادارات، منازل، سالن های ورزشی و فرهنگی و … بصورت چوب روکش شده، پوشش سقف، با پوشش بارکت، تولید انواع کابینت، میز و صندلی نسوز، کمد، دراور، دیوارهای دو جداره، دیوار های کانکس ها و …
متنوع در مصارف صنعتی:
مصارف صنعتی، دیوار کانکس های یخچال دار به جای استفاده از پشم سنگ و پشم شیشه، می توان از یک ورق نازک با توان تحمل سرما و گرما و عایق بودن در کانکس های سیار، دیواره کانال های برودتی و حرارتی، دیواره کوره های صنعتی، در کلاری فایر ها، سرد خانه ها و گرم خانه ها، به عنوان دیوار در ساختمان های مناطق گرم و سرد به عنوان عایق حرارت و رطوبت استفاده نمود.
کاربرد ورق های سلولوکس ( Celolux )
1- در صنعت ساختمان
پوشش سقف اکوستیک در ابعاد 60*60 60*80 60*122 80*122 122*244
در ضخامت های 6 میلی متر، 8 میلی متر، 10 میلی متر و 12 میلی متر.
دیوار پوش به صورت پانل های دو جداره فوم دار در ابعاد 122*244 به ضخامت های 6 تا 18 میلی متر.
بهترین زیر ساخت برای پارکت، علاوه بر ضد آب بودن، عایق حرارت بوده و اجازه انتقال حرارت از کف را نمی دهد. در ابعاد و ضخامت های مختلف.
دیوار ساختمان های ویلایی و مسکونی در مناطق گرم و سرد و مرطوب به عنوان عایق حرارت، رطوبت، صدا و الکتریسته.
در کارخانجات به عنوان دیوارپوش و پوشش سقف کاذب به عنوان عایق حرارت، رطوبت، صدا و الکتریسته ساکن، ضد آتش نمودن سازه و ممانعت از رسیدن حرارت به فلزات و جلوگیری از ریزش ساختمان.
در ساختمان های بلند مرتبه به عنوان پوشش ضد آتش و عایق حرارتی، برودتی، صوت و الکتریسته.

2- در صنایع برودتی و حرارتی
عایق حرارت در کانتینرهای یخچالی، با دو لایه 12 میلی متری در خارج و داخل کانتینر در کف و سقف نیاز به کاربرد پشم سنگ و پشم شیشه برای عایق کاری نبوده، علاوه بر زیبایی به علت دوست محیط زیست بودن و ضد رطوبت بودن، محیطی کاملا سالم و بهداشتی و عایق در فضای داخلی کانتینر ایجاد می نماید.
عایق حرارت و رطوبت در دیواره خارجی و داخلی سردخانه ها
عایق حرارت در کوره های گرم و فرهای نانوایی ها و قنادی ها و سایر صنایع نمدایی
عایق حرارت و رطوبت در مبدل های حرارتی کلاری فایرها، برج های خنک کننده

3- در صنایع مبلمان و دکوراسیون و درود گری
قابلیت انواع پوشش های ملامین، پی وی سی، های گلاس و …
در جهت ساخت پارتیشن ها، مبلمان، دراور، میز و صندلی، کمد، کتابخانه، تخت، نیمکت، کابینت های ضد آتش ورطوبت در مناطق مرطوب
کاربرد در وایت برد ها و برد های تبلیغاتی و نمایشگاهی و پارتیشن های اداری

مبحث 19 عایق سازی ساختمان ها در برابر حریق
در صورت وقوع آتش سوزی در ساختمان های سازه فلزی به دلیل حرارت بالای آتش، سازه ها که رکن اصلی ساختمان می باشند، در اثر حرارت بالا سختی خود را از دست داده و در نتیجه موجب ریزش ساختمان می شوند.
سلولوکس ها با دوام عالی در مقابل حریق ( گرید A مصالح نسوز) و عایق حرارت بودن تا 1200 درجه سانتی گراد، یعنی عدم انتقال حرارت به سازه مجاور می تواند مطمئن ترین وسیله جهت عایق سازی ساختمان ها در برابر حریق باشد.
با پوشش دیوار ها، کف، سقف و اطراف ستون های فلزی در صورت آتش سوزی پانل سلولوکس اجازه انتقال آتش را به سازه های فلزی نمی دهد.